domingo, 6 de julio de 2008

Casa Kaufmann

1. DOCUMENTACIÓ GENERAL
Nom de l'edifici: Casa Kaufmann
Arquitecte: Wright, Frank Lloyd
Datació: 1935 – 1937
Localització: Bear Run, a Pennsilvania (EUA)
Estil: organicista
Materials utilitzats: formigó armat, pedra natural, vidre i alumini
Sistema constructiu: amb materials industrials
Dimensions:

2. ANÀLISI FORMAL
2.1 Elements de suport
(Com s'aguanta? Pilars, columnes, contraforts, bigues, murs, arcs ...)
Aquesta obra arquitectònica s’alçà sota una base de pedra, de la qual la casa es troba damunt d'una base sòlida, suportats pels murs de pedra i columnes de formigó armat, que són els elements de suport, i tot això el que aguanta son les diferents plantes de la casa amb unes terrasses que surten en voladís per sobre del paisatge. Cadascuna de les tres terrasses són la prolongació de l'espai interior..

2.2 Elements de coberta
(Com està cobert? Volta, cúpula, sostre pla, a dos aiguavessos, claraboies...)
Aquesta obra arquitectònica esta coberta pel mateix formigó que fa el sostre pla

2.3 Espais interiors
Es tracta d'una planta lliure, la planta és el resultat d'una suma d'espais, l'edifici s'articula al voltant de la xemeneia que es troba a la planta baixa, la xemeneia serveix com a eix vertical de l'edifici a part de la seva utilització per escalfar les plantes de la casa.
A partir de la xemeneia s’organitzen tots els espais per posteriorment rebre calor tots els espais del voltant. Interiorment tots els espais són senzills, no hi ha un programa decoratiu. Wright utilitza una cosa nova: la carpinteria de l'alumini i la pedra.
La lluminositat ve donada per les finestres. Hi trobem una prolongació dels espais interiors cap a l’exterior gracies a les terrasses

2.4 Exterior
Pel que fa l’espai exterior, trobem una perfecte integració a la natura, sembla que sigui un element més de bosc. La casa esta dividida en tres plantes, la primera esta al damunt de la roca, amb les terrasses que són les prolongacions, hi ha una primera terrassa a la planta baixa, la segona terrassa fa un angle recta i tapa part de la terrassa de baix i li serveix com de sostre, i la ultima terrassa s’obra amb un altre direcció. No te una única façana, sinó que en te múltiples

2.5 Estil
Arquitectura organicista

Tal com veiem a la fitxa sobre arquitectura racionalista, pot donar-se una confusió entre aquell concepte i el de Funcionalisme. El Funcionalisme parteix del concepte biològic que la funció crea l'òrgan. En arquitectura això voldrà dir que la forma d'un edifici o la disposició de les seves parts no vindrà donada pel criteri racional de l'arquitecte sinó per l'existència d'una necessitat que serà la que obligarà a aquella disposició o a aquella forma. El caràcter global d'un edifici vindrà definit, doncs, per la personalitat de cadascuna de les seves parts, parts especialitzades dins d'un tot. Podem comparar-ho al cos de qualsevol ser viu. Antecedents de l'organicisme són el modernista belga Henry van der Velde i Antoni Gaudí, però qui es considera que va formular-lo de manera més concreta va ser el nord-americà Frank Lloyd Wright.

L'obra de Wright pot dividir-se en quatre etapes:
· 1900-1910. Període clàssic. Escriu, viatja al Japó i construeix les seves famoses "cases de la praderia", cases d'estiueig amb planta de creu o amb forma de T i sostre a dos o quatre aiguavessos. Porxos com a prolongació dels interiors i relació entre la casa i l'entorn.
· 1910-1933. Període on usa formes geomètriques en cobertes i on destaca la continuïtat entre els espais interiors. Importants encàrrecs al Japó. Desenvolupa la idea de voladís que aplica a diferents projectes.
· 1933-1940. Construeix la casa Kaufmann i un edifici administratiu per a Johnson Wax. En el primer cas desenvolupa a la perfecció el seu ideal d'inspiració japonesa d'integració perfecta de l'habitatge en el seu entorn. Encàrrecs de moltes cases econòmiques prefabricades- que ell anomenava "usonianes", cases que s’estendrien espontàniament per tot el territori trencant la diferència entre camp i ciutat.
· 1940-1959. Fase de predomini de la planimetria corba i de gran varietat de dissenys. Construeix el Museu Guggenheim de Nova York.

Els aspectes més evidents de les construccions de Frank Lloyd Wright poden sintetitzar-se en:
· harmonització amb l'entorn (arquitectura japonesa)
· manca de decoració i importància dels materials vistos, diferents segons les etapes (maó, fusta, formigó…)
· interiors sobris amb materials de disseny industrial
· Autors: Frank Lloyd Wright, Alvar Aalto i els arquitectes del grup de Roma (barreja de racionalisme i organicisme)

3. INTERPRETACIÓ
3.1 Context que influeix directament en l'obra o en la seva elaboració
Està construït en els anys en que Amèrica surt de la gran depressió econòmica i els rics són els primers en subsistir de la gran depressió, i són els anys de la post depressió i Amèrica surt dels efectes del crac del 29 i certs aspectes socials estan emergent i els hi permet fer-se cases com aquestes.
Ens troben a les portes de l'hegemonia Amèrica en vers el món.

3.2 Funció de l'obra
La funció és utilitària, pensada per viure, mes tard trobarem que la casa sera una autèntica fita en el món de l'arquitectura.

3.3 Contingut i significació de l'edifici
Parteix del seu ideal de casa, i quan neix el arquitecte el que veu és un món rural, i ell veu els ranxos americans que tenien forma de creu tradicionalment, i ell parteix de la tradició a partir d'un centre, per això la casa te un caràcter centrífug, i és a partir de la xemeneia on parteix la casa.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

es bueniisimooo!!!

belinda martin dijo...

por dios tiene mui buena pinta el cometario este pero traducelo al castellano que no entiendo nada por favor!