jueves, 3 de julio de 2008

Sol Ixent. Impressió


1. DOCUMENTACIO GENERAL
Títol: Sol Ixent. Impressió
Autor: Monet, Oscar – Claude
Datació: 1872
Estil: impressionisme
Escola:
Tècnica: oli
Suport: tela; 48 cm x 63 cm
Localització actual: Musée Marmottan

2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli sobre tela on en destaquem la gamma de colors rosats i blaus que formen l’atmosfera de bon mati, amb un punt mes viu amb el reflex del sol que il·lumina i dona vida al quadre aquest reflex dona vida, la gracia del quadre són les pinzellades vermelles que dona vida. En quant a la pinzellada es solta, ampla i llarga. Pel que fa a la llum, es una llum natural. En referència a l’espai tridimensional, la manera de tractar la perspectiva es difuminar allò que esta mes llunyà, amb una simple taca defineix formes (barques, persones...)

2.2 Elements formals
- Es tracta d’una composició esta formada per les 3 barques que fan un eix diagonal, es pot parlar d’un cert ordre i equilibri en les formes i els colors del sol i la barca negre ens marquen la referència del quadre
2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
Monet es un home que va viure molts anys i al final de la seva vida estava gairebé cec, fins i tot sense adonar-se’n feia pintura abstracta i ell no es donava compte d’això

- situar l’obra en el conjunt de la H. Art:
L'impressionisme és un corrent nascut a França com a evolució natural dels pintors coneguts com l'Escola de Barbizon (Georges Michel,Théodore Rousseau, Millet, Corot i Courbet) interessats en la pintura a plein air.

El nom els va ser donat el 1874 per un crític d'art fent referència a una pintura de Monet que portava per títol Impressió. Sol ixent exhibida a la primera exposició dels impressionistes que es va realitzar a l'antic estudi del fotògraf Nadar, a París. La denominació tenia connotacions pejoratives.

Recerca d'un llenguatge nou basat en un naturalisme extrem i subjectiu (Argullol)
La representació artística no ha de deixar-se influir ni per la imaginació ni per la raó ni per les emocions. Només ha de reflectir allò que capta la retina.
L'element que unifica tots els artistes del corrent és l’interés per captar el moment concret tal i com el veu l'ull humà, denotant una influència de la fotografia.
ús de la teoria del color, desenvolupada per Rood i Chevreul, que divideix els colors en primaris (blau, groc i vermell) i complementaris (taronja, violeta i verd, respectivament). Chevreul desenvolupa també la teoria dels contrastos simultanis, mitjançant la qual els colors difonen una orla del color del seu complementari.
Pensen en el color com a una modalitat de la llum i en la pintura com una suma de tons de llum.
Desaparició del clarobscur. Les ombres es pinten amb tocs de colors complementaris al de l'objecte que la provoca.
Pinten a pinzellades soltes i juxtaposades. Alguns treballen amb criteris més personals (Degas, p.e)
Pinten a l'aire lliure (plein air)
Autors: Manet (precursor). Van participar en la primera exposició: Monet, Renoir, Degas, Pissarro, Sisley, Cézanne, Boudin i Berthe Morisot.

3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
Exposició de 1874 d’un estudi de fotògraf , que es deia Nadar, que era el pseudònim de Gaspard-Félix Tournachon, on es va instal·lar aquest quadre i que expressa una nova concepció artística
3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
Primera Revolta Obrera (Comuna de Paris) que havia sigut derrotada i crea una crisi social, cosa que no treu que la ciència es desenvolupi amb la Segona Revolució Industrial. Desprès del invent de la fotografia es pensa i planteja el tracta de la llum i els colors perquè plasmen millor la realitat que un quadre i portaran a formular de manera científica la teoria dels colors.
Chevreul va ser un dels que investiga els colors i va veure que la retina pot ser capaç de ajuntar colors amb la distancia. Els impressionistes recullen tot això i la utilització d’això en tots els seus quadres. Ens trobem en els anys en el que Europa entra en la modernitat
3.3 Destacar relacions i influencies.
Les influencies que rep Monet son de l’art japonès que en aquell moment es difonia per Paris, en el que ell agafa nomes els principis basics, no copia l’estil. També rep influencia de Delacroix i d’artistes paisatgistes, principalment Turner i Constable.



3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
Es tracta d’un paisatge portuària en el que es veu la sortida del sol al bon de mati, es mostra el retorn a les ciutats i, en el qual els pintors pintaren en l’aire lliure, i la ciutat com a tema.

Significació (missatge)
L’existència de la fotografia va marcar la sortida d’aquests quadres

6 comentarios:

Anna dijo...

Moltes gràcies, de debò!
Aquest blog és de gran ajuda.
:)

Anónimo dijo...

Plasvu

Anónimo dijo...

Massa lletra!

Anónimo dijo...

Falten moltes coses: el simbolisme del quadre no es veu, l'encarrec i recepció no hi és, les novetats que representen no són nombrades, ni els colors, ni el temps, ni el ritme, falta la descripció de l'obra,falten moltes coses

Anónimo dijo...

falta el context

Anónimo dijo...

jo tenia entés que l'impressionisme es caracteritzava per la pintura a plein air, es a dir, en mig de la naturalesa més que només a les ciutats...