martes, 1 de julio de 2008

Le déjeuner sur l´herbe


1. DOCUMENTACIO GENERAL
Títol: Le déjeuner sur l´herbe
Autor: Manet, Édouard
Datació: 1863
Estil: impressionisme
Escola:
Tècnica: oli
Suport: tela; 2,08 m x 2,64 m
Localització actual: Museu d´Orsay, a Paris

2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Oli sobre tela on ens destaquem el color, sobretot el predomini de verd amb una amplia gama del color, vius o foscos depenent de la llum. Trobem una innovació en quant a les ombres, ja que es comença a utilitzar el color del qual es projecta, però en mes intensitat i els impressionistes l’agafaren i se’n fixaren, abans s’utilitzava el gris per fer l’ombra. Destaquem els blancs i els negres, el cos blanquinós de la noia nua amb el contrast de la vestimenta dels dos homes.
D’alguna manera el color tendeix a ser pla, sense ombres i no hi ha degradació de les tonalitats. Pel que fa a la llum es natural, en el que es projecta unes ombres del color del qual es projectada, unes ombres amb entitat pròpia, amb una taca de color ficada enmig, com si fos un altre dibuix. Hi ha zones amb colors complementaris, groc cap al violeta, blanc - negre... molt estudiat. Per últim la pinzellada es solta.

2.2 Elements formals
Una composició semblant als clàssics, Renaixement, però que cada figura sembla que vagi independent d’una de l’altra.
La composició no es unitària sinó dispersa, hi ha desproporcionalitat, com si ens volgués enganyar o que Manet no sap perspectiva.

2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:

- situar l’obra en el conjunt de la H.Art:
L'impressionisme és un corrent nascut a França com a evolució natural dels pintors coneguts com l'Escola de Barbizon (Georges Michel, Théodore Rousseau, Millet, Corot i Courbet) interessats en la pintura a plein air.
Recerca d'un llenguatge nou basat en un naturalisme extrem i subjectiu (Argullol)
L'element que unifica tots els artistes del corrent és l'interès per captar el moment concret tal i com el veu l'ull humà, denotant una influència de la fotografia.
ús de la teoria del color, desenvolupada per Rood i Chevreul, que divideix els colors en primaris (blau, groc i vermell) i complementaris (taronja, violeta i verd, respectivament). Chevreul desenvolupa també la teoria dels contrastos simultanis, mitjançant la qual els colors difonen una orla del color del seu complementari.
Pensen en el color com a una modalitat de la llum i en la pintura com una suma de tons de llum.
Desaparició del clarobscur. Les ombres es pinten amb tocs de colors complementaris al de l'objecte que la provoca.
Pinten a pinzellades soltes i juxtaposades. Alguns treballen amb criteris més personals (Degas, p.e)
Pinten a l'aire lliure (plein air)
Autors: Manet (precursor). Van participar en la primera exposició: Monet, Renoir, Degas, Pissarro, Sisley, Cézanne, Boudin i Berthe Morisot.

3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
Exhibida al Salo de 1863, però aquests salons tenien normes i que finalment no va ser exposada aquest salo i va ser finalment exposat a un salo paral·lel nomenat Salo dels Rebutjats que fins i tot es pensa que el propi pintor va pagar per crear-la. Per tan, te una funció decorativa per la venda

3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
França havia viscut intensament les experiències d'una revolució: l'imperi napoleònic, la restauració de la reialesa, una monarquia constitucional i una comuna revolucionària. La revolució industrial va sacsejar totes les estructures econòmiques amb un canvi radical de l'economia agrària i una emigració rural vers les ciutats. En el terreny científic, s’hi van donar grans progressos industrials. Podem classificar aquest període dins d’un liberalisme econòmic i en un moment en què la tècnica es succeeix molt ràpidament degut a les noves màquines; el comerç desenvolupa nous transports i mitjans de comunicació, i la indústria crea nous productes per suplantar els vells (donant lloc a la societat de consum). Va ser un segle de recerques i troballes, en el que s'assajaren noves fórmules constitucionals per assolir un equilibri entre els drets socials i el progrés material.

3.3 Destacar relacions i influencies.
Manet ha tingut influencies espanyoles (Goya, Velazquez...) i giorigiones (Tizia...). En quant, a influencies posteriors Picasso farà versions dels quadres de Manet.

3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
Una escena quotidiana, un retrat quotidià, tres persones que estan fent un dinar en un camp.

Significació (missatge)
Escena quotidiana, però que podria tenir un rerefons que es desconegués. Alguns historiadors de l'art diuen que nomes aquest quadre parla de recerca pictòrica (de la pintura i els colors).

1 comentario:

Anónimo dijo...

MMMMMMM QUE INTERESANTE...