1. DOCUMENTACIO GENERAL
Títol: El crit
Autor: Munch, Edvard
Datació: 1893
Estil: expressionisme diferent que ser expressionista
Escola: alemanya
Tècnica: oli i tremp
Suport: cartró; 91 cm x 73,5 cm
Localització original: Nasjonalgalleriet, a Oslo (n’existeixen al voltant de 50 copies)
2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli i tremp sobre cartró on en destaquem els colors en dues gammes: fred, blaus, liles... i càlids, vermells, groc, taronges... es contraresten amb el blau del mar, en una ciutat portuària, es un fiot (es com una ria dintre de la terra)En quant a la pinzellada es molt lliure, solta amb figures amb poc tractat perquè així pretenia millor per expressar el que ell volia. La pinzellada ampla, amb rapidesa. Pel que fa a la llum, es una llum irreal, de la mateixa forma que ho pot estar un còmic. En referència a l’espai tridimensional, la profunditat ens la dona la barana. Per últim, l’expressivitat, es un quadre amb una gran expressivitat en el seu conjunt
2.2 Elements formals
- Es tracta d’una composició amb dues zones diferents, amb la figura com a centre del quadre, equilibrada amb les dos altres figures, però sobretot destaca la separació que fa la barana, separa com una zona on hi ha les persones, on hi ha el predomini de les línies rectes i desprès traspassant la barana hi ha moltes corbes i molt de moviment, dona així una sensació que l’individu s’integra mes en la força de la natura que no pas en els elements constructius de l’home. Sembla ser inspirada en una mòmia que va veure en el Musée de l´Homme de Paris, el tema es d´ell, però no la figura.
- El ritme es troba dividits en dos formes diferenciades
1. inferior esquerra→ predomini de les línies rectes
2. part superior→ predomini de les línies corbes i la figura que s’integra mes amb la natura i no pas la fial o la barrana del quadre
2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
- situar l’obra en el conjunt de la H. Art:
A començaments del segle XX es van desenvolupar amb gran rapidesa un seguit de tendències estètiques que van canviar notablement el panorama artístic tal com es coneixia fins aquell moment. El resultat foren nous llenguatges i noves maneres d'explicar el món que ens envolta.
Pot dir-se que l'expressionisme ha existit permanentment al llarg de la història de l'art sempre que han predominat les emocions per sobre dels aspectes formals (Goya, p.e). Sovint s'afirma que l'expressionisme apareix en moments de fortes crisis de en la societat.
Ara bé, aquí ens referim a l'expressionisme com una àmplia tendència que va donar-se en els països nòrdics, principalment als països escandinaus, Alemanya i Àustria entre els últims anys del segle XIX i fins la dècada de 1930.
Al marge dels autors precursors, els principals grups expressionistes foren els grups alemanys:
Die Brücke (El Pont), creat el 1905. Combatius socialment, usen colors violents i arbitraris, valoren el contingut per sobre la perfecció estètica. Influències de l'art primitiu africà i oceànic.
Der Blaue Reiter (El Genet Blau) creat el 1910. Més poètics i intel·lectuals que els anteriors, menys polititzats, evolucionen cap l'abstracció. Aquests grups van sentar les bases per a què un grup d'autors, ja entrada la dècada dels 20, fessin un treball de contingut més polític:
Neue Sachlichkeit (Nova Objectivitat). Importància del contingut per sobre es aspectes tècnics. Crítics amb la societat burgesa i la seva falsa llibertat.
Ocupa tots els àmbits de la producció cultural, destacant també de manera important en la producció cinematogràfica (El gabinete del Dr. Caligari, Nosferatu, Metropolis...)
Tendeix a la simplificació, la deformació i l'esquematisme dins un art immediat, ja que així és més fàcil expressar allò que tenim dins . Aquestes són les eines per expressar millor les emocions. És un art que, a l'inversa que l'impressionisme, es projecta de dins cap a fora.
Autors: Van Gogh, Ensor i Munch (precedents). Die Brücke: Kirchner, Heckel, Schmidt-Rotluff; Der Blaue Reiter: Kandinsky, Franz Marc, Macke, Klee; Grup de Viena: Kokoschka, Schiele; Neue Sachlichkeit: Barlach, Dix, Grosz, Beckman
3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
Suposava una obsessió ja que existeix 50 copies de la obra i suposem que la funció per expressar Munch el seu mon interior
3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
Estem en ple modernisme a Europa, i arrasa completament en les ciutats es una referència pels temes de la natura, les línies corbes i impregna tot el que succeeix.el pont, grup d’artistes creat a Berlin on Munch va ser molt influït per la creació d’aquest grup (El Pont)
Context personal
Context personal de l’autor de la pintura, amb angoixes i pors, la biografia ens el defineix. Biografia adjunta.
3.3 Destacar relacions i influencies.
Les influencies posteriors mes destacades son Toulosse, Gaugin i els postimpressionistes, en quant al seus precedents, seria Van Gogh.
3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
una persona passeja per un fial d’un poble de Noruega, de sobte te un atac d’angoixa perquè s’adona de la petitesa del ser humà, en una sèrie de problemes interiors del quadre i de l’autor
Significació (missatge)
L’home es petit i insignificant enfront al poder de la natura i del control del destí d’un mateix
Títol: El crit
Autor: Munch, Edvard
Datació: 1893
Estil: expressionisme diferent que ser expressionista
Escola: alemanya
Tècnica: oli i tremp
Suport: cartró; 91 cm x 73,5 cm
Localització original: Nasjonalgalleriet, a Oslo (n’existeixen al voltant de 50 copies)
2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli i tremp sobre cartró on en destaquem els colors en dues gammes: fred, blaus, liles... i càlids, vermells, groc, taronges... es contraresten amb el blau del mar, en una ciutat portuària, es un fiot (es com una ria dintre de la terra)En quant a la pinzellada es molt lliure, solta amb figures amb poc tractat perquè així pretenia millor per expressar el que ell volia. La pinzellada ampla, amb rapidesa. Pel que fa a la llum, es una llum irreal, de la mateixa forma que ho pot estar un còmic. En referència a l’espai tridimensional, la profunditat ens la dona la barana. Per últim, l’expressivitat, es un quadre amb una gran expressivitat en el seu conjunt
2.2 Elements formals
- Es tracta d’una composició amb dues zones diferents, amb la figura com a centre del quadre, equilibrada amb les dos altres figures, però sobretot destaca la separació que fa la barana, separa com una zona on hi ha les persones, on hi ha el predomini de les línies rectes i desprès traspassant la barana hi ha moltes corbes i molt de moviment, dona així una sensació que l’individu s’integra mes en la força de la natura que no pas en els elements constructius de l’home. Sembla ser inspirada en una mòmia que va veure en el Musée de l´Homme de Paris, el tema es d´ell, però no la figura.
- El ritme es troba dividits en dos formes diferenciades
1. inferior esquerra→ predomini de les línies rectes
2. part superior→ predomini de les línies corbes i la figura que s’integra mes amb la natura i no pas la fial o la barrana del quadre
2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
- situar l’obra en el conjunt de la H. Art:
A començaments del segle XX es van desenvolupar amb gran rapidesa un seguit de tendències estètiques que van canviar notablement el panorama artístic tal com es coneixia fins aquell moment. El resultat foren nous llenguatges i noves maneres d'explicar el món que ens envolta.
Pot dir-se que l'expressionisme ha existit permanentment al llarg de la història de l'art sempre que han predominat les emocions per sobre dels aspectes formals (Goya, p.e). Sovint s'afirma que l'expressionisme apareix en moments de fortes crisis de en la societat.
Ara bé, aquí ens referim a l'expressionisme com una àmplia tendència que va donar-se en els països nòrdics, principalment als països escandinaus, Alemanya i Àustria entre els últims anys del segle XIX i fins la dècada de 1930.
Al marge dels autors precursors, els principals grups expressionistes foren els grups alemanys:
Die Brücke (El Pont), creat el 1905. Combatius socialment, usen colors violents i arbitraris, valoren el contingut per sobre la perfecció estètica. Influències de l'art primitiu africà i oceànic.
Der Blaue Reiter (El Genet Blau) creat el 1910. Més poètics i intel·lectuals que els anteriors, menys polititzats, evolucionen cap l'abstracció. Aquests grups van sentar les bases per a què un grup d'autors, ja entrada la dècada dels 20, fessin un treball de contingut més polític:
Neue Sachlichkeit (Nova Objectivitat). Importància del contingut per sobre es aspectes tècnics. Crítics amb la societat burgesa i la seva falsa llibertat.
Ocupa tots els àmbits de la producció cultural, destacant també de manera important en la producció cinematogràfica (El gabinete del Dr. Caligari, Nosferatu, Metropolis...)
Tendeix a la simplificació, la deformació i l'esquematisme dins un art immediat, ja que així és més fàcil expressar allò que tenim dins . Aquestes són les eines per expressar millor les emocions. És un art que, a l'inversa que l'impressionisme, es projecta de dins cap a fora.
Autors: Van Gogh, Ensor i Munch (precedents). Die Brücke: Kirchner, Heckel, Schmidt-Rotluff; Der Blaue Reiter: Kandinsky, Franz Marc, Macke, Klee; Grup de Viena: Kokoschka, Schiele; Neue Sachlichkeit: Barlach, Dix, Grosz, Beckman
3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
Suposava una obsessió ja que existeix 50 copies de la obra i suposem que la funció per expressar Munch el seu mon interior
3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
Estem en ple modernisme a Europa, i arrasa completament en les ciutats es una referència pels temes de la natura, les línies corbes i impregna tot el que succeeix.el pont, grup d’artistes creat a Berlin on Munch va ser molt influït per la creació d’aquest grup (El Pont)
Context personal
Context personal de l’autor de la pintura, amb angoixes i pors, la biografia ens el defineix. Biografia adjunta.
3.3 Destacar relacions i influencies.
Les influencies posteriors mes destacades son Toulosse, Gaugin i els postimpressionistes, en quant al seus precedents, seria Van Gogh.
3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
una persona passeja per un fial d’un poble de Noruega, de sobte te un atac d’angoixa perquè s’adona de la petitesa del ser humà, en una sèrie de problemes interiors del quadre i de l’autor
Significació (missatge)
L’home es petit i insignificant enfront al poder de la natura i del control del destí d’un mateix
4 comentarios:
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaarrrrrrrrrrrrrrrrggggggggggggggggghhh! marinero!
Moltes gràcies pel comentari, molt complet i molt ben estructurat. M'ha ajudat molt. Bona feina!
es muy boooooooooooooooonitoooooooooohhhh
creo k todo es metiraaaaaaaaaaaaaaaaaaa
gracies per fernos el treball╔ ýÅ┤áÈ►ì!ýM?>=◙◙◙◙◙◙♂♀♀↨♪♪♪♪â♥♪♪○◘♠♣☻♥☻☻☻☻☻
Publicar un comentario