viernes, 13 de junio de 2008

El jardí de les delícies


1. DOCUMENTACIO GENERAL
Títol: El jardí de les delícies
Autor: El Bosch (Hieronymus van Aeken)
Datació: 1510 – 1515
Estil: gòtic flamenc
Escola: Flandès
Tècnica: oli
Suport: fusta; 220 cm (alt) x 195 cm (taula central) i 96,5 cm (taules laterals)
Localització actual: Museu del Prado, a Madrid

2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli sobre fusta on en destaquem els colors verds i rosats, a part del blau i alguns tocs de vermell. En quant a la pinzellada és meticulosa i detallística, amb un predomini del dibuix. Pel que fa a la llum, aquest quadre té llum pròpia, una llum irreal. En referència a l’espai tridimensional, l’autor no té cap interès per la perspectiva lineal, i aquest autor se’n desentén totalment, però si que utilitza una difuminació del fons i empetitint les figures del final.
Per últim, l’expressivitat d’aquest quadre ve donada pel moviment frenètic, hi ha una activitat amb multitud d’accions, denoten sentiments.

2.2 Elements formals
- Aquesta obra es troba dividida en tres parts, cada una d’aquestes parts toca un tema diferent. A la taula central destaca molt el llac que hi ha cap a la part d’adalt i a la part d’avall hi ha més erotisme. A l’esquerra tenim la creació d’Eva. Al centre tenim el Jardí de les delícies i a la dreta hi tenim l’infern. En la meitat inferior-central de cada una de les taules és on veiem l’acció principal de l’obra.
- El ritme en aquest cas és frenètic i en totes direccions, cada personatge del quadre fa una cosa diferent.

2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
Aquest quadre pertany a l’estil gòtic flamenc o també anomenat primitiu flamenc, en aquest estil és fonamentalment sobre taula, els temes es tracten amb una minuciositat i un detallisme extraordinària, mostra un naturalisme i interès per tots els aspectes de la realitat i es conserva un simbolisme molt accentuat en els objectes i els colors. En quan a l’estil personal del Bosch, té una tendència a la fantasia i a la moralitat, té altres quadres com el “Carro de Fenc” o també “la pedra de la bogeria”.


- situar l’obra en el conjunt de la H.Art:
Situant aquesta obra en el conjunt de l’Historia de l’Art, diríem que al segle XV es desenvolupa l’estil primitiu flamenc, que no crea un art religiós, ja que els compradors principals eren els burgesos, i convertirà a Flandès en una de les principals ciutats Europees en quan a l’art.

3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
No està clara la intenció, sembla que no va ser per encàrrec, i va ser per iniciativa del propi artista, amb un missatge allissonador. Felip II va veure aquell quadre i no va escandalitzar-se, sembla que fins i tot li va agradar.

3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
És el moment màxim d’esplendor de la monarquia Espanyola, de les terres imperials hispàniques arribava or i plata d’americà, i hi havia una gran rigidesa ideològica amb la religió cristiana

3.3 Destacar relacions i influencies.
Aquest artista és clarament de l’escola flamenca , rep influències d’antecessors dins d’aquesta escola. Ell influirà en artistes del s. XX especialment, que reivindicaran a el Bosco com un referent per als surrealistes.

3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
El tema d’aquesta obra està dividit en tres parts, un és la creació d’Eva , és un paradís terrenal amb animals exòtics. L’altre és el jardí de les delícies, que expressa diferents actituds de les persones en relació amb d’altres i amb els animals. I l’altre és l’infern, terrorífic.

Significació (missatge)
Pel que fa a la significació, uns diuen que era un quadre que defensava les seves idees. Que formava part dels adamistes que reivindicaven el nudisme i l’amor lliure.
Altres creuen que un altre significat que es creu és un missatge moral. Representant el paradís terrenal abans del pecat original, posteriorment la vida terrenal amb tots els pecats i posteriorment a l’infern, on hi ha gent patint, encara que sembla que altres estiguin disfrutant.

1 comentario:

Anónimo dijo...

MUCHAS GRACIAS!!:D
cuidate:)