sábado, 28 de junio de 2008

Eros i Psique


1. Classificació de l’obra
a. Títol: Eros i Psique
b. Autor: Canova, Antonio
c. Cronologia: 1787-1793
d. Escola o país: Itàlia
e. Estil: neoclassicisme

2. Temàtica
Font literària (Bíblia, mitologia, historia, apòcrifs, social, política...)
Obra inspirada en l'escriptor llatí Apuleu a l'Ase d'Or, de la mitologia grecoromana, on explica el conte que Psique era la filla d’un rei d’Àsia coneguda arreu per la seva gran bellesa i pel seu caràcter capritxos i insociable. Eros, déu de l’amor, se n’enamorà i per tal de conquerir-la ideà un pla: construí un plau majestuós i l’hi va regalar. La noia, enlluernada per l’obsequi, volgué saber a qui devia tal favor i un bon dia descobrí al jove déu, que s’ajeia cada nit al seu llit i l’observava; espantada pel caràcter diví del seu pretendent, li aboca cera d´una espelma a la cara. Eros, enutjat, fugí, mentre que Psique, desolada, intentà suïcidar-se sense èxit.
Llavors la bella anà a consultar l’oracle de la deesa Venus, que la castigà a complir tres ordres. L’últim mandat consistia a recollir de Proserpina un càntir que contenia el secret de la bellesa per tal de portar-lo a Venus. La curiositat de Psique féu que obrís el càntir i que irremediablement caigués en un son profund del qual no es va despertar fins que Eros la besà. L’escultura reprodueix aquest intens moment.

3. Descripció de l’obra
a. Elements tècnics
Grup escultòric fet en marbre, del qual el color del material es el color de l’escultura de forma exempta i en esculpit, amb acabat brillantor gracies a la lletada (calç i àcid). com a tècnica.

b. Elements formals:
Les formes de les escultures son tancades, contraria al barroc que son obertes, escultura amb una expressivitat continguda, però emotiva sense grans exageracions, el punt de vista es el frontal. La composició molt cuidada, en forma d´X amb el centre en el moment del peto d´Eros i Psique, on conflueixen les dues aspes.
4. Dependències i influencies posteriors
Es va influenciar amb Bernini, ell era mes contingut que Bernini i captar el moment precís i això a Canova li agradà molt representar aquestes “situacions”.

5. Relacions amb obres similars de l’autor o escola

6. Diferencies amb altres solucions coetànies
Hi ha un altre contemporani a Canova que es deia Damià Campeny i Estrany, com a obra mes famosa són Lucrecia que actualment el trobem al MNaC i Esbós de la mort de Cleopatra.
Bertel Thorvaldsen (Danès) també escultor en la línia neoclàssica

7. Relació amb l’entorn arquitectònic i urbanístic
L 'obra fou encarregada per Lord Cawdor per tal de decorar el saló de la seva vil·la. Actualment es troba al Museu del Louvre, a Paris.

8. Significat i funció de l’obra en relació amb la clientela
Representa el moment en que Psique dormida, amb Eros amunt i moment del peto, aquest grup mostra i simbolitza tant l'amor i la passió carnal, revela l’interes excepcional de Canova per la figura i pels sentiments humans
L 'obra fou encarregada per Lord Cawdor per tal de decorar el saló de la seva vil·la. Poc temps després va ser robada per Murat, un dels homes de confiança de Napoleó. En veure-la l'emperador quedà tan admirat que decidí tutelar l'artista.

9. Context històric i artístic
Canvi de segle, moment on hi ha un munt de canvis, els canvis politics, els canvis de clientela (burgesia) i el canvi d’ideologia.
L’art neoclàssic es un estil elitista perquè no arriba al poble.

No hay comentarios: