lunes, 30 de junio de 2008

La llibertat guiant al poble


1. DOCUMENTACIO GENERAL
Títol: La llibertat guiant al poble
Autor: Delacroix, Eugène
Datació: 1830
Estil: romanticisme
Escola: francès
Tècnica: oli
Suport: tela; 2,60 m x 3,25 m
Localització actual: Museu del Louvre, a Paris

2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli sobre tela on en destaquem els colors ocres, i els colors de la bandera francesa, el vermell i el blau.
En quant a la pinzellada és solta. Pel que fa a la llum, es irreal, malgrat que pot semblar real es veu que les figures estan il·luminades de no se sap d'on, portant dona una sensació de irrealitat.
Per últim, l’expressivitat hi trobem un gran dinamisme amb una acció de dir el poble està en moviment en plena acció, però aquesta acció ve cap a nosaltres.

2.2 Elements formals
- Es tracta d’una composició piramidal, a partir d’un vèrtex que es la punta de la bandera que sosté la "Llibertat" amb grans similituds compositives amb l’obra de "El rai de la Medusa".
2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
Delacroix parteix de Miquel Angel (de la terebilita, la força del cos) i sobretot de Rubens (composicions dinàmiques), venecians (Tizia...)... també va conèixer la pintura de Goya, Delacroix domina el moviment, el color, el drama, accions tenses...

- situar l’obra en el conjunt de la H.Art:
El Romanticisme promou la revisió dels valors estètics que defensava el Neoclassicisme i la Il·lustració. Els romàntics fusionaran els dos vessants, de manera que la bellesa romàntica serà un concepte compost per elements contraris però que esdevenen complementaris (serenitat-desordre, llum-obscuritat, heroic-tràgic...). Concretament el Romanticisme francès, es on es dóna una renovada recerca de la llibertat creativa de l'artista a partir de la seva experiència individual, amb unes composicions molt estudiades, clàssiques, però amb predomini del dinamisme. Hi ha una gran importància del color en detriment del dibuix. La taca guanya terreny a la línia desfent el caire escultòric de la pintura neoclàssica. Les llums intenses, sovint en forma de clarobscur.
I per últim els continguts son totalment innovadors basats en problemàtiques socials que tinguin com a rerefons les llibertats dels pobles i el patiment per la recerca de la llibertat. Els principals autors romàntics que podem trobar son: Géricault, Delacroix, Rude.

3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
Obra per mostrar al Salo de Paris de 1831, propagandística i revolucionaria, a mes, amb el temps es una funció commemorativa, ja que va ser adquirir el rei Lluis Felip I per desprès retirar-lo del públic i fins 30 anys desprès no es va demostrar que també era un quadre simbòlic.
3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
Es la França de la restauració borbònica, del qual van reconstruir un nou ordre a Europa, es l’època del Congres de Viena que va fracassar al 1830 i obre les portes a la monarquia liberal amb un rei que va durar fins al 1848 on s’abolirà la monarquia liberal i s'instauraria definitivament la República Francesa.
3.3 Destacar relacions i influencies.
Delacroix parteix de Miquel Angel (de la terebilita, la força del cos) i sobretot de Rubens (composicions dinàmiques), venecians (Tizia...)... també va conèixer la pintura de Goya, Delacroix domina el moviment, el color, el drama, accions tenses...
Tindrà admiradors posteriors com son Cezanne o Picasso.

3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
La Llibertat guiant el poble representa a les revolucions burgeses del 1830, amb l’aixecament popular, del qual es va enderrocar l’últim rei borbònic i va instaurar una monarquia constitucional amb el regim borbònic va tenir una existència relativament curta, per tant representa aquests fets.

Significació (missatge)
En aquest quadre hi trobem diferents símbols.
En primer lloc la llibertat, amb la dona amb un gorro frigi, també trobem diferents figures que representen diferents estaments socials: el senyor amb una escopeta i un barret de copa que seria un burges; el que porta una banda blanca seria un menestral, el que esta a punt de morir un classe popular i el nen que representa la joventut del poble. Al fons podem trobar la torre de Notre Dame.

7 comentarios:

Anónimo dijo...

Muy bueno el analisis, me ha sido de gran ayuda en historia. Gracias

Anónimo dijo...

Moltes gracies
Ets un bon especielista en art o això és el que sembla.

Tània dijo...

Moltes gràcies per invertir el teu temps en això. M'has sigut de gran ajuda!

Anónimo dijo...

Està molt bé però fa mal a la vista la quantitat d'errors ortogràfics.

Anónimo dijo...

ieeeeee makineiro nos ha ido toh viEn pa classe de sosiales :D:D:D:D:D:D:D::P:P:P:P:P: (K)(K)(K)

Anónimo dijo...

curratelo un poco mas coño!

Anónimo dijo...

tu ere el amo bro, te lo curras a fondo tt nos encanta tu suaj. tkm herm ere un pto amo te invito a mi pto barrio tt.

corasones gays para ti
<3<3<3 by los swagers de bcn city
en plan saes bro