1. DOCUMENTACIO GENERAL
Títol: La Mare de Déu dels Consellers (o Retaule dels Consellers)
Autor: Dalmau, Lluís
Datació: 1443 – 1445
Estil: gòtic internacional
Escola: Flandès
Tècnica: oli
Suport: fusta; 3,11 m x 3,11 m
Localització original: capella de la Casa de la Ciutat, a Barcelona
Localització actual: Museu Nacional d’art de Catalunya (MNaC), a Barcelona
2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli sobre taula on predominen els següents colors: el vermell, el gris, el verd i el blau. En quant a la pinzellada hi predominen les línies, perquè hi ha els contorns i els perfils amb detall dibuixistic.
Pel que fa a la llum és un quadre amb llum pròpia, les llums estan autoil·luminades.
En referència a l’espai tridimensional, està tractat a la manera flamenca, les rajoles indiquen unes línies de perspectiva . Hi ha tractament de profunditat a través de les finestres. Es considera el primer quadre que incorpora el paisatge de fons a Catalunya. En aquest cas la perspectiva s’intenta acostar a la perspectiva lineal, però de manera intuïtiva no científica, ja que a l’edat mitjana no es tracta la perspectiva, en general, els elements se situen segons la seva importància.
Per últim, l’expressivitat, on podem observar que les úniques persones que denoten una certa expressivitat són els àngels que estan a fora. L’expressió de sentiments no era el punt fort de Dalmau.
2.2 Elements formals
- El quadre té una forma curiosa, punxeguda, té aquesta forma per a ser encabida en un altar, en una capella. Té una forma d’arc apuntat.
- Respon a una ordenació geomètrica amb tres parts verticals, la central, la Mare de Déu en el tron i les altres dues són gairebé simètriques.
- parlant de la disposició de les figures, diríem que primer estan posats els cinc consellers, a darrere a l’esquerra, hi ha Santa Eulàlia, a la dreta Sant Andreu, i darrere els àngels que canten.
En quant al ritme diriem que és estàtic.
2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
La particularitat estilística de Dalmau el feia diferent dels seus contemporanis. Tot i que té punts febles. El que està ben aconseguit d’aquest quadre és el retrat dels 5 consellers i el paisatge de fons.
- situar l’obra en el conjunt de la H.Art:
Aquesta obra pertany a l’estil gòtic internacional, l’últim gòtic, és un art religiós , però cap al final, al s. XV, comença a esquerdar-se i comença a entrar la temàtica civil. La realitat comença a envair els quadres religiosos del s.XV.
3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
L’existència d’aquesta obra és fruit del desig d’immortalització dels membres del Consell Executiu del Consell de Cent. La seva destinació fou decorar alguna de les dependències de la Casa de la Ciutat
3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
A finals de l’edat mitjana, el món està canviant, hi ha una nova manera de veure el món, interessa molt més tot lo relacionat amb l’ésser humà, això passa perquè un grup social comença a adquirir una importància molt gran, aquest grup és la burgesia, aquest grup comença a dictar el seu gust, imposen un canvi de mentalitat
3.3 Destacar relacions i influencies.
El seu mestre, Van Eyck va ser la seva gran influència, va ser influït per la pintura flamenca.
3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
El tema d’aquesta obra traca com els cinc consellers estan en posició d’orant, de genolls, i també són donants, els que paguen. S’entén devoció per la mare de Déu, hi apareixen dos Sants, Santa Eulàlia, antiga patrona de Barcelona, i a la dreta, Sant Andreu, ja que el dia de Sant Andreu es feien les eleccions.
Significació (missatge)
En quant a la significació, els consellers volien demostrar la seva devoció cap a la Mare de Déu
Títol: La Mare de Déu dels Consellers (o Retaule dels Consellers)
Autor: Dalmau, Lluís
Datació: 1443 – 1445
Estil: gòtic internacional
Escola: Flandès
Tècnica: oli
Suport: fusta; 3,11 m x 3,11 m
Localització original: capella de la Casa de la Ciutat, a Barcelona
Localització actual: Museu Nacional d’art de Catalunya (MNaC), a Barcelona
2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli sobre taula on predominen els següents colors: el vermell, el gris, el verd i el blau. En quant a la pinzellada hi predominen les línies, perquè hi ha els contorns i els perfils amb detall dibuixistic.
Pel que fa a la llum és un quadre amb llum pròpia, les llums estan autoil·luminades.
En referència a l’espai tridimensional, està tractat a la manera flamenca, les rajoles indiquen unes línies de perspectiva . Hi ha tractament de profunditat a través de les finestres. Es considera el primer quadre que incorpora el paisatge de fons a Catalunya. En aquest cas la perspectiva s’intenta acostar a la perspectiva lineal, però de manera intuïtiva no científica, ja que a l’edat mitjana no es tracta la perspectiva, en general, els elements se situen segons la seva importància.
Per últim, l’expressivitat, on podem observar que les úniques persones que denoten una certa expressivitat són els àngels que estan a fora. L’expressió de sentiments no era el punt fort de Dalmau.
2.2 Elements formals
- El quadre té una forma curiosa, punxeguda, té aquesta forma per a ser encabida en un altar, en una capella. Té una forma d’arc apuntat.
- Respon a una ordenació geomètrica amb tres parts verticals, la central, la Mare de Déu en el tron i les altres dues són gairebé simètriques.
- parlant de la disposició de les figures, diríem que primer estan posats els cinc consellers, a darrere a l’esquerra, hi ha Santa Eulàlia, a la dreta Sant Andreu, i darrere els àngels que canten.
En quant al ritme diriem que és estàtic.
2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
La particularitat estilística de Dalmau el feia diferent dels seus contemporanis. Tot i que té punts febles. El que està ben aconseguit d’aquest quadre és el retrat dels 5 consellers i el paisatge de fons.
- situar l’obra en el conjunt de la H.Art:
Aquesta obra pertany a l’estil gòtic internacional, l’últim gòtic, és un art religiós , però cap al final, al s. XV, comença a esquerdar-se i comença a entrar la temàtica civil. La realitat comença a envair els quadres religiosos del s.XV.
3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
L’existència d’aquesta obra és fruit del desig d’immortalització dels membres del Consell Executiu del Consell de Cent. La seva destinació fou decorar alguna de les dependències de la Casa de la Ciutat
3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
A finals de l’edat mitjana, el món està canviant, hi ha una nova manera de veure el món, interessa molt més tot lo relacionat amb l’ésser humà, això passa perquè un grup social comença a adquirir una importància molt gran, aquest grup és la burgesia, aquest grup comença a dictar el seu gust, imposen un canvi de mentalitat
3.3 Destacar relacions i influencies.
El seu mestre, Van Eyck va ser la seva gran influència, va ser influït per la pintura flamenca.
3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
El tema d’aquesta obra traca com els cinc consellers estan en posició d’orant, de genolls, i també són donants, els que paguen. S’entén devoció per la mare de Déu, hi apareixen dos Sants, Santa Eulàlia, antiga patrona de Barcelona, i a la dreta, Sant Andreu, ja que el dia de Sant Andreu es feien les eleccions.
Significació (missatge)
En quant a la significació, els consellers volien demostrar la seva devoció cap a la Mare de Déu
2 comentarios:
holaa, hago primer curso de historia del arte y tu blog me ha resultado muy útil para el comentario de una obra. Muchas gracias :)
Faig 2n de secundària i sta molt be suposu! :p gràcies
Publicar un comentario