domingo, 29 de junio de 2008

La família de Carles IV


1. DOCUMENTACIO GENERAL
Títol: La família de Carles IV
Autor: Goya Lucientes, Francisco de
Datació: 1800 – 1801
Estil: neoclassicisme (sense oblidar que Goya és difícilment classificable en un “isme” determinat).
Escola: espanyola
Tècnica: oli
Suport: tela; 2,28 m x 3,36 m
Localització actual: Museu del Prado, a Madrid

2. ANALISI TÈCNICA I FORMAL
2.1 Elements tècnics
Es tracta d’un oli sobre tela on en destaquem els colors ocres i grisos, com a notes de color a d'estacar el vermell i el blau, els quals es repeteixen. En quant a la pinzellada, aquesta predomina per sobre de la línia. Pel que fa a la llum, es tracta d’una llum natural, que entra en escena des de l'esquerra lleugerament alta, que il·lumina les figures i les deixa amb unes ombres al canto dret, que tapen una mica els cossos de les figures. En referència a l’espai tridimensional, l’autor el fa a partir de la llum, figures com la de Goya dona profunditat, sensació d'estar en una habitació perquè trobem diferents nivells de profunditat.
Per últim, l’expressivitat, no es un quadre de gran expressivitat, però si es un retrat de tipus psicològic, darrere de cada figura hi va la seva personalitat, trobem des de la mirada penetrant del nen fins al bebè somrient, el mateix rei dona una sensació de tristesa, de poc caràcter, en canvi la iaia que hi ha amb aquests ulls de boja, o Ferran VII que te aquesta mirada arrogant. Tot això venia a compte d'aquesta expressivitat psicològica que intenta peregnar el pensament de cada persona

2.2 Elements formals
En quant a la composició, té unes arrels neoclàssiques, de les quals estan disposades d'una manera de fris i diríem que Goya ha jugat amb una certa ambigüitat alhora de buscar la centralitat del quadre. El centre físic del quadre es la reina, Maria Lluïsa. El rei hauria de ser el protagonista però queda decantat cap a la dreta. Però el rei esta un pas més endavant que la reina, perquè així d'alguna manera queda descentrat. El detall de Ferran amb una dona la qual no se li veu la cara, no se li veu perquè Ferran no tenia parella, per això no se li veu. En el tema de la profunditat, Goya es troba al fons, amb una gran semblança a “Las Meninas” de Velazquez.
2.3 Estil
- tant el corrent al que pertany l’artista, com l’estil personal i propi de l’autor:
L'estil de Goya evoluciona en el temps. Poc a poc ell va evolucionant, ell veu les sobres de Velazquez i li causa un impacte evolucionant, amb la pinzellada solta, i n’aprèn moltíssim d'ell se sent molt influït per Velazquez, al mateix temps Goya influirà en aquest vessant impressionista. Goya es el pintor que inaugura la pintura moderna. I pintors expressionistes e impressionistes s'inspiren en la seva manera de pintar.

- situar l’obra en el conjunt de la H.Art:
Goya es una figura d'aquelles aïllades solitàries, però cap dalt en la història de l'art. Perquè ell inaugura una nova època, Goya es important perquè trenca amb el passat.

3. INTERPRETACIÓ
3.1 Funció de l’obra
Decoració commemorativa de la tota la família reial, retrat en grup pel propi Carles IV.

3.2 Context (històric, cultural, personal…) que influeix directament en l’obra o en la seva elaboració
Context històric
Aquesta pintura està pintada just abans dels anys en que la monarquia borbònica esta a les portes amb el conflicte amb França, època del despotisme il·lustrat, que va començar amb Carles II i Carles III, i era un context espanyol que marca el avui. La centralitat política del país la tenia Godoy, el qual s'entenia amb la reina. Idees il·lustrades franceses en expansió per tota Europa.
República Francesa esta atemorint a totes les monarquies europees. Es difonen les idees il·lustrades per tota Europa.

3.3 Destacar relacions i influencies.
Goya influirà a: als romàntics, com Delacroix, a alguns impressionistes, amb la pinzellada solta, als expressionistes, per l’expressió del mon exterior, als surrealistes amb els gravats “Los disparates” i a Picasso.

3.4 Contingut (tema que tracta) i significació (missatge) que té la pintura a partir de a qui està dedicat, tema que l’inspira
Contingut (tema que tracta)
Retrat de grup molt descriptiu per totes les persones que formen la família, però el missatge no esta gaire clar, perquè la mirada mes moderna ens a fet veure un sentit crític, vulgar.

Significació (missatge)
Goya en aquesta obra, ell era un afrancesat i intenta ridiculitzar la reialesa.

7 comentarios:

Tomás Ordóñez Jiménez dijo...

Com estudiant d'història de l'art puc dir que és un bon comentari, gràcies.

Àlex dijo...

Molt bon comentari, no solament en aquest, sinó en tots. De debò gràcies :D

Anónimo dijo...

quina escola... hauriem de donar exemple al nostre professor, que en comptes de treballar les obres d'art ens fa estudiar el seu context històric... qe serveix d'alguna cosa a la selectivitat vritat qe no?

doncs vui agraïr la realització d'aquest blog, ja que ajuda als alumnes de BAX que tenen un centre i professorat tant pèssim com el nostre

PETONETS GENT (K)!!!!

Àlex dijo...

Com que no?! EL context històric és molt important per situar l'obra! Surt a la sele! Encara que comentar l'obra en sí sigui molt més important, el context històric és la base de tot, ja que moltes obres estan inspirades en esdeveniments de l'època. ;)

Anónimo dijo...

una pregunta, perquè hi ha una que està amb el cap girat??
molt bon comentari!!

Àlex dijo...

Anònim, perquè és la futura esposa de Ferran VII, que en l'etapa que es va pintar el quadre se'n desconeixia qui era.

Salut!

Anónimo dijo...

moltíssimes gràcies!!!!

Salut!